Jagged Alliance Center - Forum

Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
Stridingshadow
Post : 11 gru 2010 12:44
Cytowanie selektywne Odpowiedz z cytatem
Offline
Awatar użytkownika
Pułkownik
Pułkownik
  • Posty: 2260
  • Dołączył: 07.03.2009
  • Skąd: Bejrut


Założyłem ten temat, ponieważ złożoność uzbrojenia w 7.62 zasługuje na głębsze jej omówienie.

Każda broń cechuje się wieloma parametrami, które zawarte są w jej opisie.

Najbardziej oczywista jest masa, która poza samym obciążeniem nie ma na nic wpływu.

Kolejnym jest 'czas przygotowania'. Opisuje on czas wymagany aby przenieść broń z pozycji marszowej do bojowej.
Jest znacznie niższy w przypadku pistoletów, a znacznie wyższy w przypadku broni długiej.
Aby zmniejszyć czas wymagany do przyjęcia pozycji bojowej można złożyć/skrócić kolbę broni, co owocuje też spadkiem celności.

Celność jest ogólnym parametrem opisującym to w jakim stopniu celując w dany punkt daną bronią, jesteśmy stanie weń trafić.
Dokładniejsze dane nt. celności broni zawarte są w jej wykresach balistycznych (zakładka Diagrams w opisie).
Można pokrótce powiedzieć, że celność rośnie z długością lufy i mocą amunicji, a maleje jeżeli korzystamy z broni ze złożoną/wsuniętą kolbą.

Bardzo istotnym parametrem, jest niezawodność.
Niezawodność opisana jest w formie ułamku, jednak 'licznik' i 'mianownik' należy traktować jako dwie oddzielne wartości, a nie części ułamka.
'Licznik' przedstawia odporność broni na zanieczyszczenie wywołane eksploatacją (czyli prowadzeniem ognia), a 'mianownik' przedstawia odporność broni na zużycie na skutek eksploatacji w stanie zanieczyszczenia.
Im wyższe oba parametry, tym więcej można wycisnąć z danej broni.
Np. G3A3 i G3SG/1 będą miały taki sam licznik, ale wartość mianownika dla drugiego karabinu będzie niższa.
Oba karabiny działają na tej samej zasadzie, więc podobnie się brudzą, ale wersja wyborowa ze względu na lepsze dopasowanie części gorzej znosi taki sam stan zanieczyszczenia.
Najmniej niezawodna w grze jest broń powtarzalna (ponieważ skuteczność przeładowania zależy od włożonej w to siły), a najbardziej niezawodne są KMy.
Broń wyborowa najczęściej cechuje się niższą niż przeciętna odpornością na zużycie.
Najlepiej czyścić broń po KAŻDEJ walce, a w przypadku mniej niezawodnych broni, nawet podczas przerw długiej walce (np. zdobywamy/bronimy miasto, i odpieramy wrogie kontrataki, a na wyposzażeniu mamy M4. W takiej sytuacji drużyna ubezpiecza, a jeden z najemników szybko czyści broń).
O ile zabrudzenie broni (DIRT) można całkowicie zniwelować pojedynczym czyszczeniem, o tyle jej zużycie (WEAR) jest ostateczne, i można je cofnąć jedynie za pomocą paru trików.

Kolejnym parametrem broni (tym razem ukrytym) jest jej skłonność do przegrzania.
Przegrzana broń strzela mniej celnie, częściej się zacina (podobnie jak zanieczyszczona i zużyta broń) oraz cechuje się mniejszą siła obalającą (większy wyciek gazów pomiędzy pociskiem, a rozszerzoną przez rozgrzanie lufą).
Każda broń ma inną podatność na przegrzanie.
Zasadniczo najmniej przegrzewają się KMy (w dodatku część z nich ma wymienne lufy), a znacznie bardziej broń osobista pokroju karabinów i karabinków (a szczególnie PMów).
Przegrzanie broni podczas prowadzenia ognia pojedynczego jest raczej rzadko spotykane, z kolei następuje dość często podczas przedłużonego prowadzenia ognia ciągłego.
O przegrzaniu broni dowiadujemy się stąd, że pojawia się napis <OVERHEATED>.
Żeby zniwelować przegrzanie należy wstrzymać prowadzenie ognia bądź wymienić lufę, co nie zawsze jest możliwe/dogodne.
Najlepiej pamiętać o tym, żeby broni nie przegrzać.

Kolejną cechą broni jest kompatybilność z magazynkami.
W 7.62 (jak w prawdziwym świecie) magazynki występują w standardach.
Np. G41, FAMAS i M16A1 korzystają z magazynków STANAG, a AKM i RPK z odpowiednich magazynków w kalibrze 7.62x39mm.
Kompatybilność z magazynkami jest dość skomplikowanym zagadnieniem.
Np. M16A1 jest kompatybilny m.in z magazynkami STANAG o pojemności 20 i 30 nabojów, a także podwójnymi magazynami o rzeczonej pojemności (zespolonymi za pomocą taśmy bądź obejmy) oraz 100 nabojowymi Beta-C Mag'ami w standardzie STANAG.
Z kolei G41 czy FAMAS G2 nie będą zdolne do korzystania z Beta-C Magów, nawet pomimo zachowania standardu.
Podobnie jest z PMami.
Thompson M1928 korzysta z magazynków pudełkowych i bębnowych, a Thompson M1 tylko z pudełkowych.

Następną cechą broni (zależną od jej rodzaju i dodatków) jest możliwość prowadzenia ognia w różnych pozycjach.
Np. RKMy (i UKMy) pozwalają jedynie na prowadzenie ognia 'z biodra' postaci znajdującej się w pozycji stojącej.
Postaci klęczące i leżące mogą prowadzić ogień w innych trybach, ale już nie 'z biodra'.

Jeżeli chodzi o akcesoria, to postaram się je opisać pokrótce.

Bagnety działają, jak każdy wie (choć można je także stosować poza karabinem). Bagnet na broni zwiększa szanse w walce wręcz.

Laserowy wskaźnik celu ma szczególne znaczenie podczas walki na krótkich dystansach (ponieważ tylko wtedy daje zauważalną premię do trafienia).
Bardzo wskazany w przypadku broni, których zamierzamy użyć do CQC.
Podobnie jak latarka występuje w 2 standardach: jeden pasuje do pistoletów, drugi do broni długiej.

Latarka taktyczna działa podobnie jak laserowy wskaźnik celu, ale:
-działa tylko w nocy
-łatwiej zdradza naszą pozycję

Podwieszane granatniki/strzelby dodają broni jeden dodatkowy tryb ognia.
Granatnik znacznie zwiększa zasięg, na jaki możemy wysłać granat (co ma swoje znaczenie), a strzelba wykazuje się jakąś przydatnością w CQC (została opracowana jako wytrych balistyczny, a nie broń sensu stricte).

Celowniki optyczne zasługują na sporo uwagi.
W grze wyróżniamy dwa rodzaje celowników optycznych: snajperskie i inne.

Celowniki snajperskie umożliwiają prowadzenie ognia w trybie snajperskim, i korzystanie z umiejętności 'snajper'.
Postać z karabinem wyposażonym w celownik snajperski będzie otrzymywać większą premię do trafienia podczas prowadzenia ognia w trybie snajperskim, niż postać wyposażona w taką samą broń, i cechująca się podobną celnością ogólną, lecz mniejszymi umiejętnościami snajperskimi.
Bardzo istotne jest to, czy dany celownik snajperski jest w stanie być używany jednocześnie z przyrządami mechanicznymi broni.
Jeżeli NIE, to zainstalowanie owego celownika dodaje tryb snajperski, i usuwa tryb strzału 'dokładnego'.

Celowniki niesnajperskie (czyli różne kolimatory) zwiększają celność ognia (zasadniczo w trybie strzału szybkiego i dokładnego).
W przypadku celowników do broni zachodniej 'najgorszy' jest EOTech Colimator, 'średni' jest EOTech Holosight, a najlepszy Aimpoint CompM2.
W przypadku broni w standardzie ukł. Warsawskiego nie mamy wielkiego wyboru, ale Kobra z grubsza odpowiada cechom celownika Aimpoint.

Słowo o ukł. celowniczych do G36:
Występują w dwóch w dwóch powiększeniach: 1.5x oraz 3.5x.
Pierwszy jest traktowany jako ZWYKŁY celownik (mechaniczny) i nie zmienia celności broni.
Drugi dodaje tryb snajperski.

Należy wspomnieć, że celowniki snajperskie ZMNIEJSZAJĄ celność ognia w trybach innych niż snajperski (zasadniczo tryb 'z biodra' cierpi na tym najmniej).

Celowniki występują w kilku standardach montażowych:
-Szyna boczna typu PU: najczęściej występuje na Mosinach-Nagantach i Jugosłowiańskich SKS'ach. Pozwala przyłączyć celownik PU (oraz celownik ZRAK, który jest wersją PSO-1 bez podświetlanej siatki)
-Szyna boczna typu SWD: łatwo się domyślić gdzie występuje, pasują do niej tylko celowniki z opowiednim montażem.
-Szyna boczna typu AK: występuje na karabinkach takich jak AKMN i AKMSN. Pozwala na montaż celowników Kobra, oraz innych (np. noktowizyjnych) w tym samym standardzie).
-Uniwersalna szyna boczna: występuje np. na Norinco NDM-86 (taka chińska przeróbka RPK na wariant parasnajperski), pasują do niej zarówno celowniki w standardzie AK, jak i SWD.
-Montaż Picatinny/Weaver: pasuje najczęściej do broni zachodniej.
Nazwy Picatinny/Weaver są niewymienne, ale KAŻDY dodatek w standardzie Weaver pasuje do szyny Picatinny (co nie jest koniecznie prawdziwe w drugą stronę).
-Montaż typu MP5: występuje na niemieckiej broni (warianty G3, warianty MP5, warianty H&K 53 & H&K 33, warianty G41 oraz kbk. maszynowe)
-Montaż na chwyt transportowy do M16: pasuje do wariantów M16/AR15 ze STAŁYM chwytem transportowym (tzn. naprawdę pasuje do każdego, ale w grze tylko do stałego.
Oznacza to, że jeżeli mamy M4A1, to albo stosujemy go w wariancie z chwytem transportowym (M4+ chwyt transportowy jako celownik) albo w wariancie bez chwytu transportowego (M4+ np. Eotech na montażu Weaver jako celownik). Przykładem broni, do których pasują montaże na chwyt transportowy do M16 to CAR-15, M16A1, rozmaite warianty cywilne...
-Montaż typu G36: jest na karabinkach MG36, G36, i G36K.
-Montaż typu M14: jest na karabinach M14 (w tym warianty snajperskie), i M1 Springfield (uwaga: karabiny takie jak M1A SCOUT mają szynę Picatinny!).
-Montaż typu M21: jest na karabinach M21 (wariant snajperski M14). Słowo wyjaśnienia: do M14 i innych "M14 sniper mods" pasują tylko lunety z montażem M14, do M21 pasują tylko lunety z montażem M21...

Tłumiki dźwięku: zmniejszają huk wystrzału(o procent zaznaczony w ich opisie) oraz widoczność płomienia wylotowego broni maskując pozycję strzelca.

Dwójnogi: zwiększają celność ognia w pozycji kucznej i leżącej.

Podczas instalacji dodatków wypada zastanowić się nad ich wpływem na balans broni (który wpływa na jej zachowanie podczas prowadzenia ognia w trybie ciągłym i szybkim pojedynczym).
Broń idealnie wyważona (wyważenie =50) będzie miała najmniejszy rozrzut).
Wyważenie jest mało istotne dla snajpera (który i tak ciągle strzela z dwójnogu), a bardzo istotne dla 'szturmowca'.
Na wyważenie broni bardzo istotnie wpływa też użyty typ magazynka.

Ponadto niektóre akcesoria nawzajem się wykluczają (szczególnie, jeżeli jak różne celowniki, czy granatniki korzystają z tego samego montażu), inne po prostu wchodzą sobie w drogę (np. bagnetu nie można używać z tłumikiem, a warianty SKS wymuszają na nas wybór: laser czy dwójnóg).

Zdaję sobie sprawę, że nie odkrywam Ameryki, ale liczę na to, że taka systematyzacja tematu będzie przydatna.

_________________
Obrazek


*
 
M'cin
Post : 11 gru 2010 13:45
Cytowanie selektywne Odpowiedz z cytatem
Offline
Awatar użytkownika
Starszy chorąży sztabowy
Starszy chorąży sztabowy
  • Posty: 775
  • Dołączył: 18.11.2009


Co do balansu - Im dokładniej celujesz, tym mniejsze ma ten parametr znaczenie. Przy strzelaniu seriami jest już jednak bardzo istotny. Z tego co pamiętam balans <50 - środek ciężkości bliżej lufy, >50 - bliżej kolby.
Popraw mnie jak się mylę, ale to raczej przydatna informacja.

Ciekawy poradnik, przyda się osobom, dla których E5/E6 jest zbyt skomplikowane. Można by się zastanowić nad jego rozbudowaniem i wstawieniem na główną.


*
 
Stridingshadow
Post : 11 gru 2010 13:50
Cytowanie selektywne Odpowiedz z cytatem
Offline
Awatar użytkownika
Pułkownik
Pułkownik
  • Posty: 2260
  • Dołączył: 07.03.2009
  • Skąd: Bejrut


M'cin pisze:
Z tego co pamiętam balans <50 - środek ciężkości bliżej lufy, >50 - bliżej kolby.

Dokładnie.
AKMSU(ze złożoną kolbą) + Kobra + Laser + Latara + podwójny stalowy magazynek 30x 7.62x39mm + PBS-1 ---> Balans = 0 (niższe wartości są nieosiągalne).

M'cin pisze:
Ciekawy poradnik, przyda się osobom, dla których E5/E6 jest zbyt skomplikowane. Można by się zastanowić nad jego rozbudowaniem i wstawieniem na główną.

Dziękuję ;)
Miałem zamiar napisać więcej, ale potrzebuję na to wolnej chwili.

_________________
Obrazek


*
 
M'cin
Post : 11 gru 2010 13:59
Cytowanie selektywne Odpowiedz z cytatem
Offline
Awatar użytkownika
Starszy chorąży sztabowy
Starszy chorąży sztabowy
  • Posty: 775
  • Dołączył: 18.11.2009


Szczerze - zacznij od kieszeni itp. Mi rozwalenie systemu dużo czasu zajęło.


*
 
aszek
Post : 11 gru 2010 14:04
Cytowanie selektywne Odpowiedz z cytatem
Offline
Awatar użytkownika
Sierżant
Sierżant
  • Posty: 260
  • Dołączył: 13.11.2009


O, Stridingshadow, widzę że już grasz nałogowo :D

Dobry poradnik :) Jeśli możesz to napisz coś więcej o granatnikach podlufowych, granatach na rakiecie i samych granatach - bo te gadżety rozstrzygają nie jedną walkę :)

_________________
Obrazek kogo by tu jeszcze sprać, no kogo... ? - Wojmił (brat księcia Mirmiła)


*
 
Stridingshadow
Post : 11 gru 2010 14:20
Cytowanie selektywne Odpowiedz z cytatem
Offline
Awatar użytkownika
Pułkownik
Pułkownik
  • Posty: 2260
  • Dołączył: 07.03.2009
  • Skąd: Bejrut


aszek pisze:
O, Stridingshadow, widzę że już grasz nałogowo :D

Rok temu kupiłem nowy komputer.
7.62 było pierwszą grą, jaką kupiłem do nowego kompa.
7.62, to bardzo dobrze dobrany tytuł.
Zacząłem grać na poważnie, dopiero wtedy, kiedy Patch 1.06 + BS 1.04 umożliwiły mi to pod względem technicznym (stabilność).

aszek pisze:
Jeśli możesz to napisz coś więcej o granatnikach podlufowych, granatach na rakiecie i samych granatach

Napiszę, jak ogarnę.
Muszę nająć więcej ludzi do teamu.
Granaty kocham, upycham je po kieszeniach :D

Napiszę w wolnej chwili :D

aszek pisze:
bo te gadżety rozstrzygają nie jedną walkę :)

Jak powiedział mój ojciec (o RGD-5): "Najbardziej niebezpieczna broń".

Wierszyk o granacie pisze:
Stoit statuja i majet ch***,
Ruka padniata dierżyt granata.
- Towarzysz poet! Ale uże bez tego ch***!
- Charaszo:
Stoit statuja uże bez ch***.
Ruka podniata dierżyt granata.
- TOWARZYSZU! Dajcie coś zamiast tego słowa: CH**!
- A wot:
Stoit statuja, ruka podniata,
W miesto ch***, dierżyt granata.

_________________
Obrazek


*
 
Nowy temat Odpowiedz w temacie


cron