Jagged Alliance Center - Forum
https://forum.jagged-alliance.pl/forum/

Manewry Taktyczne - Drużyna snajperska
https://forum.jagged-alliance.pl/forum/viewtopic.php?f=37&t=1674
Strona 1 z 2

Autor:  Stridingshadow [ 19 mar 2009 21:13 ]
Tytuł:  Manewry Taktyczne - Drużyna snajperska

Na wyjściu chciałbym zaznaczyć że ten poradnik tyczy się głównie JA 2 1.13 oraz podlegających pod nią mod'ów.
Zatem przejdźmy do rzeczy, karabiny snajperskie są fajne, są celne, mają daleki zasięg, można je stosować jako dalekosiężne narzędzia neurochirurgiczne, w ogóle wymiatają (chyba że ktoś woli noże).
Jednakże skuteczne zastosowanie broni snajperskiej wymaga pewnej taktyki, tę właśnie taktykę postaram się przybliżyć.
W prawdziwym świecie snajperzy operują na dystansach sięgających nawet grubo ponad 2 km, ostrzał snajperski z odległości 500m to standard. W JA takich odległości nie uświadczymy jednak podstawa działania jest bardzo podobna, oto mój zamysł drużyny snajperskiej.

Drużyna snajperska jest dwuosobowym oddziałem składającym się ze snajpera i obserwatora, rola każdego z członków nie wydaje się zbyt enigmatyczna ale żeby było jasno pozwolę sobie ująć to łopatologicznie:
Pierwszym członkiem drużyny snajperskiej jest SNAJPER docelowo to on ma strzelać.
Drugim członkiem drużyny jest OBSERWATOR, to jego zajęciem jest odnajdywanie celów dla snajpera oraz dokonywanie niezbędnych obliczeń a także obrona snajpera jeżeli drużyna zostanie zaskoczona z małej odległości.

Pierwsze co powinien mieć snajper to karabin, najlepiej snajperski, z dobrym zasięgiem, dobrą celnością, dobrą energią wylotową i zapasem amunicji przeciwpancernej. Nie należy też szczędzić na odpowiednią optykę (celownik 10x lub PSO-3 8x w 2 1.13) oraz dwójnóg i tłumik płomienia do karabinu, lasery są w tym wypadku zbędne. Snajper powinien zabijać z daleka zatem dobra widoczność jest jego przyjacielem dlatego snajper powinien docelowo walczyć za dnia, przyda się jeżeli będzie miał na sobie okulary przeciwsłoneczne które ochronią go przed jasnym słońcem plaży lub pustyni. Snajper powinien zabijać z ukrycia dlatego powinien posiadać strój snajpera (Ghillie suit) ew. stosowny kamuflaż, bez pancerza się obejdzie. Jako broń zapasową powinien mieć jakieś dobre PDW (np P90 czy KAC PDW) ze stosownym osprzętem.

Teraz przechodzimy do obserwatora, on też powinien mieć karabin, albo samopowtarzalny karabin wyborowy (M-21, SR-25, SWD, Zastawa M-76) albo samoczynno-samopowtarzalny karabin (FAL, G3, M-14, EBR, SCAR, GALIL ARM, SIG-542) z dobrym celownikiem optycznym (10x, 7x lub PSO-3) i ew resztą akcesoriów. Oba warianty uzbrojenia są dopuszczalne choć osobiście preferuję wariant drugi. Obserwator powinien mieć pancerz dobrej jakości (ponieważ będzie bardziej widoczny od snajpera) i odpowiedni do warunków zestaw kamuflażowy (miejski, leśny lub pustynny). Najważniejszym zaś elementem wyposażenia obserwatora jest wysokiej jakości lornetka 7x która pozwoli mu obserwować pole widzenia sprawniej niż luneta na karabinie.

Zamysł jest taki: Snajper przyjmuje pozycję leżącą a obserwator kilka kroków od niego pozycję pochyloną, najlepiej byłoby gdyby drużyna była ukryta pomiędzy drzewami. Obserwator rozgląda się po okolicy za pomocą lornetki (należy mu rozkazać obserwację każdej ze stron po kolei) i w ten sposób wynajduje snajperowi kolejne cele. Snajper zdejmuje cele pojedyńczo, od najbliższego do najdalszego. Należy pamiętać że obserwator jest oczyma snajpera (ponieważ ze względu na wysokie powiększenie lunet snajperskich pole widzenia snajpera jest mocno zawężone) dlatego też powinien włączać się do walki ogniowej tylko jeżeli drużyna zostanie wykryta, znajdzie się pod ogniem wroga a snajper sam nie będzie w stanie opanować sytuacji.

Wypróbujcie tę metodę, moim zdaniem działa całkiem dobrze.

Autor:  Olinka [ 19 mar 2009 22:08 ]
Tytuł:  Re: Manewry Taktyczne - Drużyna snajperska

:) sie usmiechnełam bo własnie tak rozgrywam od dłuzszego juz czasu swoje potyczki w JA2 :)

Mam tylko jeden problem który mnie w RR wkurza.
Mianowicie.
PA

Punkty Akcji.
Mam ich za mało. mam juz karabin snajperski który ze wszystkim wymaga PA 9 i tak przy precyzyjnym celowaniu wystrzelam sie dokumentnie.
Niestety nie kazda bron załatwi mi wroga na raz. Choc wg mnie powinna zwłaszcza gdy nerochirgicznie celuje w głowe :)

p.s. celownik 10x zaintrygowałes mnie :) który to jest?
Chyba musze odszukac watku o celownikach :)

Autor:  Stridingshadow [ 19 mar 2009 22:15 ]
Tytuł:  Re: Manewry Taktyczne - Drużyna snajperska

Celownik 10x to w skrócie celownik snajperski z 10x powiększenie czyli celownik snajperski do zachodniej broni. Jeżeli zaś chodzi o pancerne głowy, osobiście edytuję plik JA2_options i zwiększam nieco obrażenia zadawane przez broń palną (o 50%) broń białą (100%) i materiały wybuchowe (200%). To jest plik w formacie txt i wszystko w nim jest objaśnione (mówię Ci o tym gdybyś przypadkiem nie wiedziała). Takie ustawienia, moim zdaniem, zwiększają realizm gry.

Autor:  Svean [ 27 mar 2009 12:29 ]
Tytuł:  Re: Manewry Taktyczne - Drużyna snajperska

Ja bym dodał, że sporo zależy tu od doktryny bojowej. To co opisał Stridingshadow odnosi sie bardziej do doktryny państw zachodnich z USA na czele i też nie wszystkich.

Ruskie mieli i mają nieco inną doktrynę - kiedyś o tym czytałem i mogło się trochę zmienić, ja tez pewnie nie wszytko pamiętam ale postaram się wyjaśnić. Po pierwsze w normalnych oddziałach (poza specjalizowanymi kompaniami lub plutonami na poziomie dywizji i wyżej lub przynajmniej brygady w przypadku plutonów) nie stosuje się czegoś takiego jak drużyny snajper-obserwator, natomiast dodatkiem do "zwykłej" drużyny piechoty jest gościu z Dragunowem - jako powiększenie zasięgu ostrzału piechoty do ok 600m. I działa to mniej więcej jak w grach JA2 - 6 typa w tym jeden ze snajperką samopowtarzalną - oni mają walczyć z oddziałami a nie likwidować pojedyncze wyspecyfikowanie cele (Dragunowcy zwykle mają zdjąć dowódce oddziału przeciwnika ale to NIE jest określony z góry cel jak w przypadku drużyn snajperskich w wojskach NATO).

Po drugie - likwidacją bardzo określonych celów zajmują się odpowiedniki natowskich drużyn ale przydzielane z poziomu dywizji lub (i tak jest chyba najczęściej) działające w ramach SPETSNAZu - oni maja prawdziwe DMR-y (Designed Marksman Rifle, zwykle bolt-action i na amunicję Lapua lub większą, często specjalizowane jak wyciszony Vychlop) a nie broń wsparcia w rodzaju Dragunowów. A SPETSNAZ generalnie rządzi się swoimi prawami. Niemniej Snajperzy prawie nigdy nie łażą sami - zresztą wynalazek drużyn snajper-obserwator tez należy do ruskich (w 2 wojnie mocno się w tym specjalizowali - jak komuś coś nazwisko Zajcew mówi ;))


Update: A na marginesie - względem ustawień JA2 - to czego brakuje to wpływ morale i tzw "przygniecenia" (supression) dlatego obniżone zostały wartości obrażeń. Przy w miarę czujnym wrogu snajper nie jest w stanie oddać więcej niż 1-2 strzały (jak duży kaliber to max 1 strzał bo po jego oddaniu jest za bardzo wybity z koncentracji na celu lub nawet jego pobliżu) - po ostrzelaniu z CKM po prostu się nie wychyli (a jak wróg ma jakieś 12.7mm czy 0.5 BMG to i przez ścianę oberwie). Siła ognia...

Autor:  Stridingshadow [ 27 mar 2009 14:16 ]
Tytuł:  Re: Manewry Taktyczne - Drużyna snajperska

Svean pisze:
Po drugie - likwidacją bardzo określonych celów zajmują się odpowiedniki natowskich drużyn ale przydzielane z poziomu dywizji lub (i tak jest chyba najczęściej) działające w ramach SPETSNAZu - oni maja prawdziwe DMR-y


Wybacz ale DMR to właśnie karabin strzelca wyborowego jak np SWD czy M-21 tudzież SCAR-H Lb. Karabiny jak TRG 22, SW-98, AI AWM, M-40 itd... są określane po angielsku jako sniper rifles. Designated Marksman Rifle to po polsku 'karabin wyznaczonego strzelca wyborowego' czyli wyznaczonego na poziomie oddziału, czyli wedle doktryny radzieckiej. Swoją drogą, jesteśmy w Polsce, piszem po polsku, pizem zatem 'SPECNAZ'.

Z drugiej strony wiem w jaką dokładnie część JA grasz ale np 2 1.13 czy RR w opisany przeze mnie sposób można spokojnie zlikwidować około 20 przeciwników nie będąc zauważonym (tzn przeciwnik lata i szuka, wie że strzelają choć nie wie skąd).
Jeżeli chodzi o ogień zaporowy, w JA przeciwnicy bardzo chętnie korzystają z każdej możliwej osłony (drzewa, skały, samochody, wysoka trawa), starają się obejść ostrzeliwującego ich przeciwnika itd...

Jeżeli zaś chodzi o taktykę wykorzystania strzelca wyborowego jako zwykłego członka oddziału z trochę bardziej dalekosiężnym karabinem to jest to taktyka naturalna dla doktryny radzieckiej oraz niezmodyfikowanego JA 2 gdzie celowniki optyczne i lornetki nie dawały premii do zasięgu widzenia.

Autor:  cichociemny1 [ 14 lut 2010 20:57 ]
Tytuł:  Re: Manewry Taktyczne - Drużyna snajperska

Cytuj:
Jeżeli zaś chodzi o pancerne głowy, osobiście edytuję plik JA2_options i zwiększam nieco obrażenia zadawane przez broń palną (o 50%) broń białą (100%) i materiały wybuchowe (200%). To jest plik w formacie txt i wszystko w nim jest objaśnione (mówię Ci o tym gdybyś przypadkiem nie wiedziała). Takie ustawienia, moim zdaniem, zwiększają realizm gry.


Stridingshadow wiesz gdzie jest ten plik w wildfire, bo szukałem, ale nie mogłem znaleźć.

Autor:  Stridingshadow [ 14 lut 2010 23:08 ]
Tytuł:  Re: Manewry Taktyczne - Drużyna snajperska

wojtek1000 pisze:
szukałem, ale nie mogłem znaleźć.

Całkiem słusznie, jego tam nie ma.

Możliwość prostej edycji zaawansowanych opcji gry występuje dopiero w v1.13 (co prawda jest minimod, który pozwala grać w v1.13 z mapami i postaciami z Wildfire).

Autor:  Jolly_Waright_Beast [ 10 sie 2010 13:37 ]
Tytuł:  Re: Manewry Taktyczne - Drużyna snajperska

Brkuje też algorytmu w stylu Close Combat 3 Gdzie w sytuacji gdy mój snajper wykończył wrogiego dowódce druga strona zwiała z pola walki . Ogólnie wrogie oddziaływ Ja 2 nie mają dowódców przez co nie jest możliwe wykorzystanie snajperów do paraliżowania życia na tyłach wroga np . w Almie . Chyba że przezbrojisz Shadowa i IMP w odpowiedni sprzęt i przyjmiesz założenie że robisz tak zwane szybkie ataki , eliminujesz dwóch elitarnych i chodu .

Autor:  Stridingshadow [ 10 sie 2010 13:54 ]
Tytuł:  Re: Manewry Taktyczne - Drużyna snajperska

Jolly_Waright_Beast pisze:
Brkuje też algorytmu w stylu Close Combat 3 Gdzie w sytuacji gdy mój snajper wykończył wrogiego dowódce druga strona zwiała z pola walki .

Bo żołnierze Armii Arulco są nieustraszeni (jak żołnierze radzieccy podczas IIWŚ), mogą walczyć z rebeliantami, albo zginąć z rąk oprawców królowej (ew. stracić dzieci).
Odwroty sił wroga mają miejsce bardzo rzadko.
Najczęściej dzieje się tak, kiedy zdziesiątkujemy wroga i osiągniemy dużą przewagę liczebną (taką, przy której normalnie zaoferowano bym nam kapitulację) a niedobitki są na brzegu sektora.

Jolly_Waright_Beast pisze:
Ogólnie wrogie oddziaływ Ja 2 nie mają dowódców

No nie mają, ktoś mógłby pomyśleć nad zrobieniem moda z funkcją dowódcy wrogiego oddziału i morale wroga.

Jolly_Waright_Beast pisze:
Chyba że przezbrojisz Shadowa i IMP w odpowiedni sprzęt i przyjmiesz założenie że robisz tak zwane szybkie ataki , eliminujesz dwóch elitarnych i chodu .

Gdyby nie fakt, że z daleka ciężko rozpoznać ekwipunek przeciwnika (trza to zmienić w opcjach), to można by używać snajpera do eliminowania grenadierów i kaemistów w pierwszej kolejności.
Swoją drogą przydałoby się coś takiego jak reakcja na ogień zaporowy, ale wywołane atakiem snajperskim.
Póki co snajperstwo w JA2 polega na tłuczeniu wrogów, nim podejdą na zasięg własnego wzroku.

Autor:  Premislaus [ 10 sie 2010 22:02 ]
Tytuł:  Re: Manewry Taktyczne - Drużyna snajperska

Stridingshadow pisze:
Jednakże skuteczne zastosowanie broni snajperskiej wymaga pewnej taktyki, tę właśnie taktykę postaram się przybliżyć.


Panie jaka taktyka?! Na gołym 1.13 wynajmuję Scope - ma M21 i po prostu idę nią przed siebie i strzelam każdemu w głowę, na pół mapy ;-). Ta zielona amunicja( obalająca) jest fajna, obrażenia w głowę po 300 :-D.

Stridingshadow pisze:
Pierwsze co powinien mieć snajper to karabin, najlepiej snajperski, z dobrym zasięgiem, dobrą celnością, dobrą energią wylotową i zapasem amunicji przeciwpancernej. Nie należy też szczędzić na odpowiednią optykę (celownik 10x lub PSO-3 8x w 2 1.13) oraz dwójnóg i tłumik płomienia do karabinu, lasery są w tym wypadku zbędne.


Jeżeli dorwiemy już dobre bronie w stylu G3A3, lub co najmniej SKS, albo Colt Commando, zaopatrzymy się także w celowniki laserowe i noktowizory, to w nocy nie ma na nas bata. Idę tylko przed siebie i strzelam, w 99% przypadków celnie.

Autor:  Stridingshadow [ 10 sie 2010 22:08 ]
Tytuł:  Re: Manewry Taktyczne - Drużyna snajperska

Premislaus pisze:
Ta zielona amunicja( obalająca) jest fajna, obrażenia w głowę po 300 :-D.

Szkoda, że twórcy moda nieco przedobrzyli.
Ta amunicja w ogóle nie powinna penetrować tkanek, tylko powodować stłuczenia i ew. obrażenia wewn.
Sprzęt w czystym v1.13 jest ogólnie średnio realistyczny.
Najgorszy chłam to amunicja AET

Premislaus pisze:
Jeżeli dorwiemy już dobre bronie w stylu G3A3, lub co najmniej SKS, albo Colt Commando, zaopatrzymy się także w celowniki laserowe i noktowizory, to w nocy nie ma na nas bata. Idę tylko przed siebie i strzelam, w 99% przypadków celnie.

Ja tak potrafię z pm'em, byle mieć laser i jakiś celownik 3-4x, amunicja dowolna, byle była, będziemy się licytować?
Chodzi o to, że dwuosobowa drużyna snajperska ma kontrolę nad całym polem walki, z odpowiednim sprzętem także w nocy.

Autor:  Premislaus [ 10 sie 2010 22:12 ]
Tytuł:  Re: Manewry Taktyczne - Drużyna snajperska

Stridingshadow pisze:
Ja tak potrafię z pm'em, byle mieć laser i jakiś celownik 3-4x, amunicja dowolna, byle była, będziemy się licytować?
Chodzi o to, że dwuosobowa drużyna snajperska ma kontrolę nad całym polem walki, z odpowiednim sprzętem także w nocy.


Możemy ;-). Nie musi mieć, jeżeli zostanie otoczona przez kupę wrogów, zwłaszcza z granatami, odda się może z cztery strzały i po ptokach :-). Co nie przeczy temu, że taktyka którą opisałeś jest bardzo skuteczna, też ją stosuję. Ustawiam także większą ilość wrogów w pliku ini. Jedynie gdyby ai było trochę lepsze. Pomysł z oficerami jest bardzo fajny, w Urban Chaos były rangi i naklejki medyka na hełm, ale to tylko bajer.

Autor:  Stridingshadow [ 10 sie 2010 22:13 ]
Tytuł:  Re: Manewry Taktyczne - Drużyna snajperska

Premislaus pisze:
Panie jaka taktyka?!

Przyda Ci się w wypadku używania np. broni wielkokalibrowej (modyfikator -100 do trafienia w pozycji innej niż leżąca), jeżeli odpowiednio nie rozmieścisz snajpera, to nie dasz mu nawet szansy na strzał.

Premislaus pisze:
Nie musi mieć, jeżeli zostanie otoczona przez kupę wrogów, zwłaszcza z granatami, odda się może z cztery strzały i po ptokach :-).

Dlatego trzeba kontrolować pole walki.
Nie po to masz obserwatora, żeby spał i dał wrogom Cię okrążyć ;)

Autor:  Premislaus [ 10 sie 2010 22:26 ]
Tytuł:  Re: Manewry Taktyczne - Drużyna snajperska

Stridingshadow pisze:
Przyda Ci się w wypadku używania np. broni wielkokalibrowej (modyfikator -100 do trafienia w pozycji innej niż leżąca), jeżeli odpowiednio nie rozmieścisz snajpera, to nie dasz mu nawet szansy na strzał.


Wolę broń bardziej uniwersalną, jak wybieram u Bobyego to najpierw patrzę na obrażenia, a potem na zasięg i zazwyczaj wybieram GALILa - tę wersję na 7.62. :-)

Chociaż moi wojacy taszczą różny sprzęt, na pewno zabieram coś w stylu FN Minimi i masę granatów, ze dwa granatniki, moździerz, etc. Dzisiaj mi się cała ocalała milicja, w bazie rakietowej pod Chitzeną(10-12), zebrała w jednym punkcie, gdyby przeciwnik miał moździerz, to by rozwalił wszystkich.

W ogóle drużyny przeciwnika powinny mieć taki sprzęt jak właśnie moździerze, etc. Czasem go noszą, ale rzadko. Szkoda, że samemu nie możemy dozbrajać samoobrony :(.

Stridingshadow pisze:
Dlatego trzeba kontrolować pole walki.
Nie po to masz obserwatora, żeby spał i dał wrogom Cię okrążyć


Dlatego należy doposażyć obserwatora w granatnik ;-). Według mnie to by było wymagane, gdyby ai było lepsze, bo teraz to tylko biegną i przyjmują wszystko na klatę.

Autor:  doman18 [ 03 lut 2011 11:28 ]
Tytuł:  Re: Manewry Taktyczne - Drużyna snajperska

Czy w JA2 v 1.12 i niższych jest sens żeby snajper posiadał zdolność skradania? Bo ja jak grałem to zazwyczaj pierwszy strzał zdradzał jego pozycję. Dodam tylko że strzelałem w nocy przy zmniejszonym zasięgu widoczności.

Strona 1 z 2 Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/