|
Pułkownik |
|
-
Posty:
2260
-
Dołączył:
07.03.2009
-
Skąd:
Bejrut
|
Broń palna m.in tym się różni od wiernej szabelki że nie działa bez amunicji. Można nawet powiedzieć że amunicja nie działa bez broni palnej ponieważ to pociski a nie sam karabin wywierają swój niszczycielski wpływ na cel ostrzału. Jak na zmodernizowaną wersję JA2 przystało, 2 1.13 cechuje się znacznie poprawionym realizmem co tyczy się także amunicji. Amunicji mamy bowiem do dostępu całe multum a każdy jej typ został opracowany z myślą o ściśle określonym zastosowaniu. Ponieważ część z graczy mogłaby czuć się zagubiona wobec całego tego zatrzęsienia, postanowiłem opisać pokrótce parametry każdego z rodzajów amunicji.
FMJ - Full Metal Jacket: Amunicja pełnopłaszczowa, występuje tylko jako wariant amunicji pistoletowej i de facto stanowi standardową wojskową amunicję do krótkiej broni palnej. Spośród wszystkich rodzajów amunicji ten konkretny niczym się nie wyróżnia, ma średnią penetrację pancerza, zadaje średnie rany, nie wpływa na zasięg ani na inne parametry broni. JHP - Jacketed Hollow-Point: Amunicja półpłaszczowa (dawniej znana jako Dum-Dum od nazwy miejscowości oraz arsenału wojsk brytyjskich w Indiach). Jest to amunicja o zwiększonej zdolności do fragmentacji, zakazana do użytku wojskowego przez Konwencję Haską z 1889 roku, stanowi obecnie standardową amunicję cywilną (zarówno wśród cywilów jako takich oraz stróżów prawa). Jej głównymi zaletami jest zwiększona fragmentacja po uderzeniu w cel oraz zmniejszona penetracja co pozwala skuteczniej obezwładnić cel bez ryzyka zranienia dla osób trzecich. Obniżona penetracja jest także wadą jeżeli chodzi o pokonywanie osłon ciała i amunicja ta jest w stanie pokonać najwyżej najlżejszą kamizelkę ochronną lub stalowy hełm. Bardzo dobrze sprawdza się przeciwko nieopancerzonym celom, w tym Tygrysom i Crepitusom. Glaser safety-slug: Specjalna amunicja cywilna skonstruowana z myślą o zminimalizowaniu penetracji dzięki czemu posiada ona naprawdę sporą moc obalającą. Pocisk składa się z plastikowego płaszcza zawierającego worek ze śrutem. Taka amunicja ma problem z przebiciem nawet najlżejszych osłon ale wobec nieopancerzonego przeciwnika jest po prostu mordercza. Nadaje się tylko do walki z nieopancerzonym przeciwnikiem na początku gry oraz do polowania na Tygrysy i Crepitusy. AP - Armor Piercing: Amunicja przeciwpancerna, typowa dla wojskowej broni długiej a także jako zaawansowany wariant wojskowej amunicji do broni krótkiej. Ma niezrównane parametry przeciwpancerne a rany jakie zadaje porównywalne są do tych właściwych dla amunicji pełnopłaszczowej. Ten typ amunicji jest najbardziej uniwersalny i nadaje się do niemal wszystkiego (choć nieco kiepsko sprawdza się przy polowaniu). AET - Advanced Energy Transfer: Amunicja opracowana pierwotnie przez Francuzów jako optymalna technologia ograniczająca penetrację co ma szczególne znaczenie w walkach miejskich gdzie narażeni są cywile. Nabój tego typu ma stosunkowo lżejszy pocisk i stosunkowo większy ładunek prochowy co skutkuje większą energią kinetyczną która jest jednak łatwiej przekazywana celowi. W grze jej parametry zostały nieco zmienione i posiada ona właściwości przeciwpancerne amunicji AP oraz moc obalającą amunicji HP, jednakże w praniu wychodzi że to tylko reklama i pic na wodę, moim skromnym zdaniem amunicja AP sprawuje się zgoła podobnie. Amunicja ta dostępna jest jedynie do broni krótkiej i jest zalecana do zwalczania opancerzonych przeciwników. Należy pamiętać że wysokie prędkości osiągane przez pocisk powodują szybsze zużycie broni co źle wpływa na jej niezawodność. Match: Amunicja wyczynowa opracowana z myślą o strzelcach wyczynowych i snajperach. Jest ładowana ręcznie ze starannie odmierzonych dawek prochu i pocisków selekcjonowanych pod względem jednolitości masy. Skutkuje to większą powtarzalnością punktu w którym lądują pociski czyli kolokwialnie mówiąc -mniejszym rozrzutem. Amunicja ta posiada dokładnie takie same parametry jak AP ale ma tę przewagę że zwiększa zasięg broni. Idealna dla snajperów. Tracer: Amunicja smugowa, z grubsza podobna do amunicji AP poza faktem że każdy pocisk pozostawia za sobą smużkę dymu która jest dobrze widoczna zarówno za dnia jak i nocą. Ponieważ wiemy gdzie trafiamy łatwiej nam kontrolować rozrzut strzelając serią i właśnie do tego służy ta amunicja. Jest wysoce wskazana jeżeli zamierzamy pruć serią a skupienie jest dla nas ważniejsze niż dyskrecja (smugi pomagają przeciwnikowi nas namierzyć). Cold-loaded*: Amunicja poddźwiękowa czyli taka która została opracowana z myślą o tym aby jej pocisk nie przekraczał bariery dźwięku co jest wymogiem skutecznego tłumienia. Amunicja ta ma cięższe pociski oraz zmniejszony ładunek, jest dużo cichsza niż jej ponaddźwiękowe odpowiedniki (szczególnie po zastosowaniu tłumika dźwięku) ale ma także mniejszy zasięg i moc. Jest niezbędna do skutecznego wyciszenia broni długiej a także niektórej broni krótkiej. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż pomimo zmniejszonej prędkości początkowej amunicja ta sprawdza się świetnie przeciwko osłonom ciała , a to dzięki ciężkim pociskom. Buckshot: Loftka -grubośrutowa amunicja do strzelb opracowana do polowania na średnią zwierzynę oraz do samoobrony i walki z przestępczością. Kilka pocisków wystrzelonych naraz niejako zwiększa szansę trafienia a ich moc obalająca jest warta polecenia. Slug: Brenneke, amunicja do strzelb opracowana do polowania na grubą zwierzynę, także stosowana do zwalczania celów opancerzonych. W porównaniu do loftek ma ona lepszy zasięg oraz lepsze właściwości przeciwpancerne (właściwie to źródła podają żę pomimo całkowitego braku penetracji niechronionej dodatkową płytą kamizelki klasy IIIA trafienie pociskiem typu Brenneke powoduje na tyle duże ugięcie że często dochodzi do śmiertelnego w skutkach krwotoku wewnętrznego). Lock Buster: Specjalna amunicja opracowana dla oddziałów antyterrorystycznych. Pocisk zawiera plastikowy pojemnik z metalowym proszkiem który rozsypuje się w chmurę kurzu po uderzeniu w cel co zmniejsza penetrację do minimum i pozwala na przestrzelenie drzwi w okolicy zamka bez ryzyka ranienia osób trzecich lub rykoszetu, dzięki temu amunicja ta nadaje się doskonale do niszczenia zamków. Mini-rockets AP: Minirakiety przeciwpancerne, amunicja przeciwpancerna do karabinu rakietowego, nieźle radzi sobie z pancerzem ale nie wybucha po uderzeniu w cel. Mini-rockets HE: Minirakiety burzące, amunicja burząca do karabinu rakietowego, wybucha bezpośrednio po uderzeniu w cel dzięki czemu zadaje dość spore obrażenia ale kiepsko penetruje pancerz. Mini-rockets HEAP: Minirakiety przeciwpancerno-burzące, amunicja do karabinu rakietowego która eksploduje dopiero po pewnym czasie od spenetrowania celu, ma niezłe wartości przeciwpancerne i zadaje znośne obrażenia, na mój gust tak samo bezużyteczna jak wszystko co tyczy się karabinów rakietowych.
Pierwotnie artykuł wrzuciłem do 2 1.13 ale tu chyba bardziej pasuje.
PS:Zwróćcie uwagę na to że amunicja przeciwpancerna amunicji przeciwpancernej nierówna i np. rosyjskie 9*21 (m.in do Gyurzy i Weresk'a) lub 9*39 (do automatów WSS, AS, 9A-91 i Wichr'a) oraz belgiski 5.7*28 (P90 i Five-seveN) mają zdecydowanie lepsze parametry przeciwpancerne niż np 5.56*45 czy 9*19.
_________________
|
|