|
Kapitan |
|
-
Posty:
1415
-
Dołączył:
05.11.2007
|
AC-130 uzbrojona wersja samolotu Lockheed C-130 Hercules produkowana w kooperacji przez wytwórnie Lockheed i Boeing. Samoloty te posiadają uzbrojenie strzeleckie i artyleryjskie tylko na jednej, lewej burcie i są przystosowane do atakowania tylko celów naziemnych podczas przelotu lub lotu po okręgu.
Głównym zadaniem należących do USAF samolotów AC-130H Spectre (ang. widmo) i AC-130U Spooky (ang. straszydło) jest bliskie wsparcie piechoty, atakowanie celów naziemnych i obrona własnych obiektów. Misje bliskiego wsparcia polegają na ułatwieniu działań piechoty, także na terenach zurbanizowanych, oraz osłonie powietrznej konwojów. Obrona obiektów polega na patrolowaniu przestrzeni powietrznej wokół ważnych obiektów, głównie baz lotniczych i ochronie przed siłami naziemnymi wroga.
Podczas wojny wietnamskiej samoloty AC-130 zniszczyły ponad 10 tysięcy ciężarówek wroga na szlaku Ho Chi Minha i odegrały kluczową rolę w wielu misjach bliskiego wsparcia wykonując 1327 lotów przy stratach własnych 5 maszyn i 52 członków załóg. Podczas interwencji wojsk amerykańskich po wojskowym zamachu stanu w Grenadzie w 1983 roku samoloty Spectre niszczyły systemy obrony powietrznej i siły lądowe nieprzyjaciela umożliwiając lądowanie wojsk amerykańskich w porcie lotniczym Point Salines.
Podczas operacji w Panamie w 1989 Spectry zniszczyły siedzibę dowództwa obrony Panamy i wiele obiektów militarnych.
Samoloty AC-130H Spectre odegrały znaczącą rolę także w późniejszych konfliktach zbrojnych, w które zaangażowane były amerykańskie siły zbrojne, miedzy innymi w wojnie w Zatoce Perskiej w 1991 roku, jako ochrona wojsk ONZ w Somalii w 1992, oraz podczas operacji NATO w Bośni i Hercegowinie atakując cele w rejonie Sarajewa. W 1997 maszyny te stanowiły ochronę dla amerykańskich i sprzymierzonych wojsk lądowych ewakuujących amerykańskich cywili z Albanii. Także w 1998 stanowiły osłonę powietrzną inspekcji irackich fabryk zbrojeniowych prowadzonych przez ONZ i w czasie działań w inwazji na Irak.
Na pokładzie samolotów AC-130 znajduje się ciężkie uzbrojenie strzeleckie i artyleryjskie zintegrowane z nowoczesnymi sensorami, systemami nawigacyjnymi i kierowania ogniem, umożliwiające skuteczne rażenie celów w całkowitej ciemności i w trudnych warunkach atmosferycznych. Wyposażenie elektroniczne stanowi radar oraz kamery telewizyjne pracujące także w podczerwieni umożliwiające identyfikację celów i odróżnienie ich od własnych jednostek. Unowocześniona wersja AC-130U Spooky wyposażona jest także w nowoczesny radar z syntetyczną aperturą AN/ALQ-180 umożliwiający wykrywanie i identyfikację celów z dużych odległości. Systemy nawigacyjne samolotu składają się z systemów bezwładnościowych INS i satelitarnych GPS. Wykorzystanie najnowocześniejszych zdobyczy techniki opracowanych w latach 90. pozwala na jednoczesne atakowanie dwóch celów jednocześnie, a udźwig amunicji wersji AC-130U jest dwa razy większy niż AC-130H.
Interesującym czujnikiem zastosowanym na pokładzie AC-130 jest użyty po raz pierwszy podczas wojny wietnamskiej detektor anomalii magnetycznych MAD (Magnetic Anomaly Detector), który zazwyczaj służy do wykrywania zakłóceń pola magnetycznego Ziemi generowanych przez pozostające w zanurzeniu okręty podwodne, ale w tym wypadku wykorzystano go do wykrywania zakłóceń generowanych przez cewki zapłonowe pojazdów ukrytych pod gęstymi liśćmi dżungli.
Uzbrojenie
AC - 130A/H Spectre jest uzbrojony w:
Dwa działka rotacyjne General Electric M61A1 Vulcan kalibru 20mm z zapasem 3000 sztuk amunicji do każdego. Armatę Bofors 40 mm z zapasem 256 sztuk amunicji. Haubicę kalibru 105 mm z zapasem 100 sztuk amunicji.
AC - 130U Spooky jest uzbrojony w:
Działko rotacyjne General Electric kalibru 25 mm z zapasem 4000 sztuk amunicji. Armatę Bofors kalibru 40 mm z zapasem 300 sztuk amunicji. Armatę kalibru 105 mm z zapasem 100 sztuk amunicji.
Układ uzbrojenia jest bardzo podobny jak w Spectre, za wyjątkiem części dziobowej gdzie w miejscu dwóch działek M61A1 znajduje się jedno kalibru 25 mm, jak na zdjęciu poniżej, a haubica kal 105 mm została zastąpiona przez uniwersalną armatę, tego samego kalibru.
"Kanonierki" posiadają bogaty zestaw sensorów i radar celowniczy który może śledzić lot pocisków kalibru 40 i 105 mm. Pozwala to prowadzić celny ogień w nocy i przy złej pogodzie. AC - 130U Spooky posiada system kierowania ogniem który pozwala prowadzić ogień do dwóch celów, przy użyciu dwóch różnych sensorów (na przykład radaru i czujnika IR) z dwóch różnych dział.
Gunshipy posiadają bogate wyposażenie defensywne do którego należą: odbiornik promieniowania urządzeń aktywnie wykrywających w podczerwieni AN/AAR, ostrzegacz przed naprowadzającym się pociskiem na podczerwień AN/AAR - 47, wyrzutnik cieplnych celów pozornych (flar) AN/ALE - 40, wyrzutnik radarowych i cieplnych celów pozornych (flare/chaff) AN/ALE - 47, zakłócacz emisji w podczerwieni AN/ALQ - 157, zakłócacz emisji radarowej AN/ALQ - 172, ostrzegacz przed opromieniowaniem radarowym AN/ALR - 56M i panoramiczny odbiornik emisji radarowej AN/APR - 46A.
Samoloty AC - 130U Spooky chronione są potężnym pancerzem kevlarowym, posiadają wysokiej rozdzielczości system ALLTV (All Light Level TV - TV Każdego Poziomu Światła, poprzednio był to LLLTV czyli Low Light Level TV czyli TV Niskiego Poziomu światła), system IDS (Infrared Detection System - System Wykrywania w Podczerwieni) AN/AAQ - 26 (poprzednio AN/AAQ - 17) i nowoczesny radar celowniczy.
hehe fajny sprzęcior. Mi się podoba W CoD4 strzela się z takiego cudeńka
Załączniki: |
ac-130-0430-2.jpg [ 35.94 KiB | Przeglądany 801 razy ]
|
_________________ I'm afraid. I'm afraid, Dave. Dave, my mind is going. I can feel it. I can feel it. My mind is going. There is no question about it. I can feel it. I can feel it. I can feel it. I'm a... fraid.
|
|